Logo Eligant Lyceum

Cultuurprofielschool

Veel kunst en cultuur

In de praktijk betekent dit voor de onderbouw dat je allemaal de basismodules theater, muziek en beeldende kunst volgt. Daarnaast maak je jouw keuze uit een aantal  keuzemodules, waarbij je uit een rijk aanbod jaarlijks minstens vijf modules kiest. Dit kunnen vakspecifieke modules zijn, maar ook vakoverstijgend (zoals een mini-locatie-voorstelling) of samenwerkingen tussen een kunstvak en een niet-kunstvak (bijvoorbeeld met de klassieke talen). 


Wil je nog meer kunst, dan kun je meedoen met stermodules. Deze volg je aan het einde van jouw schooldag en zijn bedoeld als extra talentontwikkeling. 

Je kunt eindexamen doen in theater, muziek en beeldende kunst, waarbij Kunst Algemeen geldt als theoretische component. Je kunt er ook voor kiezen om in twee kunstvakken examen te doen. 

Leerjaar 3 vormt een schakel tussen boven- en onderbouw; leerlingen maken hier al kennis met invalshoeken die in de bovenbouw verdere uitwerking krijgen, en krijgen een voorproefje van Kunst Algemeen. Dit helpt leerlingen bij de keuze om al dan niet examen te gaan doen in (een van de) kunstvakken. Vanaf leerjaar 4 is het programma bij theater, muziek en beeldend gericht op verdieping en het ontwikkelen van eigenheid.

Open podium zomer 2024

Kunstfestival

Kies je eigen kunstroute

Op het Eligant vindt beleven van kunst en cultuur ook buiten de modules en lesprogramma’s plaats. Zo organiseren de collega’s van het vak kunst elk jaar een kunstenfestival: een week waarin leerlingen zelf een programma samenstellen op basis van een groot aanbod aan culturele workshops, excursies en voorstellingen.

Leerlingen uit verschillende afdelingen en leerjaren nemen zo samen deel aan cultuur. Voor CKV-leerlingen maakt het kunstenfestival deel uit van het lesprogramma.

Bij het kunstenfestival werken we samen met verschillende kunstorganisaties, waaronder Kleinkunstig.

Verbreden en verdiepen

Onze visie op cultuureducatie bouwt voort op de driepijlers van het Eligant. Ons onderwijsaanbod biedt de mogelijkheid tot brede oriëntatie en uitdagende verdieping, waarin leerlingen hun eigen route kiezen. Zo worden zij gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.

Daarnaast is ons cultuuronderwijs gericht op het bevorderen van vaardigheden die leerlingen helpen om, na het behalen van hun diploma, met vertrouwen hun weg te vervolgen op het hbo of de universiteit. Zo is lesinhoud en didactiek gericht op het ontwikkelen van:

• creatief denken en handelen
• sociale en culturele
   vaardigheden
• kritisch denken

De lesinhoud binnen de kunstvakken is afgestemd op de ontwikkeling op het gebied van persoonsvorming die leerlingen tijdens hun schooltijd doormaken. Zo zijn er in leerjaar 1 thema’s als ‘ik word gezien’ en ‘ik zie de ander,’ en in leerjaar 3 en 4 ‘kunst, activisme en engagement’ en ‘kunst en technologie.’

Hierdoor nodigt de lesinhoud de leerlingen gedurende hun ontwikkeling naar volwassenheid uit om uiting te geven aan hun leef- en gedachtewereld.

De verankering van het cultuurprofiel blijkt verder uit de inzet van het digitaal portfolio. Hierin leggen zij al hun persoonlijke belevingen en producten over kunst en cultuur vast, en kunnen docenten hun persoonlijke ervaringen met kunst en cultuur te volgen.

We hebben een doorlopende leerlijn Kunst en Cultuur, die zichtbaar is in de diverse vakgebieden en vakoverstijgende modules. Zo is er creatieve uitwisseling met ons Technasium, maakt theater- en museumbezoek onderdeel uit van ons programma en hebben we geregeld workshops en lezingen. We werken hierbij samen met externe partners, waaronder ArtEZ Arnhem. Daarnaast betrekken we leerlingen actief bij verschillende kunstprojecten zoals het maken van videobeelden in de school.

Eligant

Nikita Nieuwkerk, docent theater:
Als ik de leerlingen bij de voorstelling ‘Speel mee’ zie spelen voor een volle zaal, dan ben ik zo onwijs trots! Ze stijgen boven zichzelf uit en brengen iets moois samen, echt als groep.
Ze stralen, hun talent komt tot uiting en ze genieten van elk moment. Voor mij als docent/regisseur is dit de kers op de taart in het cultuuronderwijs bij ons op school.”